Usein kysyttyjä kysymyksiä Mandala Travelin matkoista

11.1.2024

kirjoittanut: info mandalatravel

Takaisin

KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA MANDALA TRAVELIN MATKOISTA

Vaivaako matkakuume, mutta Mandalan matkojen sisältö ja varaaminen mietityttävät? Ei hätää: Tässä asiapitoisessa blogiartikkelissa listaamme tuhdin paketin meiltä usein kysyttäviä kysymyksiä matkojen varaamisesta ja niihin liittyvistä käytännöistä, sekä tietysti myös vastauksia niihin. Tämän tietopaketin luettuasi olet varmasti entistä paremmin perillä kaikista käytännön kysymyksistä, joita matkoihimme liittyy.

Lue myös: 

 

Miten varaan matkan Mandalan kotisivuilla?

Se on hyvin helppoa:

1.       Valitse itsellesi kotisivuiltamme sopiva matka ja lähtöpäivä, ja paina ”Varaa matkasi” -nappia;

2.       Valitse matkustajien määrä ja mahdolliset lisäpalvelut (esim. yhden hengen huone);

3.       Täytä ja tarkista omat tietosi varaukseen (muistathan, että nimen varauksessa tulee olla kuten matkalla käyttämässäsi passissa);

4.       Lue ja hyväksy matkaehdot ja vahvista sähköpostiosoitteesi.

Saat varauspyynnön lähetettyäsi saman tien linkin matkasi varausmaksuun. Valitse ”Jatka varausta”, niin ohjaudut suoraan varausmaksun maksamiseen. Huomioithan, että varaus = maksettu varausmaksu, eli varauksesi tiedot saapuvat meille vasta siinä vaiheessa, kun maksat varausmaksun.

Ja kyllä, voit toki halutessasi edelleen varata matkan sähköpostitse tai puhelimitse, jolloin saat meiltä laskun varausmaksusta sähköpostiisi. Kotisivujen kautta tehdyistä varauksista emme kuitenkaan laskuta palvelumaksua, eli voit säästää 10€/hlö/varaus varaamalla matkan kotisivujemme kautta.

Lue myös: Yksityiskohtaiset varausohjeet Mandalan blogissa

 

Haluan maksaa matkani luottokortilla - miten se onnistuu?

Varaa matkasi silloin kotisivujemme varausjärjestelmän kautta, jossa voit maksaa laskusi monilla eri maksutavoilla. Varausjärjestelmä kotisivuillamme toimii Paytrail-maksunvälityspalvelun kautta. Samaa palvelua käyttää mm. Poliisi passihakemuksissa. Sähköpostitse kirjanpidostamme lähetettävän Pdf-laskun voi valitettavasti maksaa vain pankkisiirtona.

Huomioithan, että 1 varaus = 1 lasku - mikäli haluatte matkustaa yhdessä, mutta maksaa matkanne erikseen, teidän kannattaa tehdä myös varaukset erikseen, ja kirjoittaa varauksen lisätietoihin (kohtaan "muut huomiot") huonetoveriksi tulevan matkakumppanin nimi, jolloin osaamme sijoittaa teidät samaan huoneeseen.

Koska maksut matkavarauksista kulkevat meille pääosin maksunvälittäjän kautta, ethän koskaan lähetä meille maksuja vanhoilla maksutiedoilla, ilman että olet saanut meiltä maksulinkin tai laskun viitenumeroineen.

 

Haluan muokata varaustani - miten teen sen?

Kun olet tehnyt matkavarauksen kotisivuillamme maksamalla varausmaksun, saat sähköpostiisi varausvahvistuksen, jonka sinisestä laatikosta 'Varauksen tiedot' pääset täydentämään varauksesi tietoja. Huomioithan kuitenkin, että me emme saa automaattisesti ilmoitusta siitä, että lisäät tietoja matkavaraukseesi. Emme myöskään pysty itse muokkaamaan kotisivujemme varausjärjestelmässä näkyviä tietoja tai varauksesi hintaa siellä. Jos sinulla on tärkeitä muutoksia varauksesi suhteen, ota meihin yhteyttä mieluiten sähköpostitse: info@mandalatravel.fi niin lisäämme toivomasi muutokset suoraan omiin matkaa koskeviin tietoihimme.

 

Milloin matka kannattaa viimeistään varata? 

Milloin kannattaa olla liikkeellä oman matkavarauksensa kanssa? Mahdollisimman aikaisin - viimeistään silloin, kun omat loma-aikataulusi ovat varmistuneet. Kannattaa huomioida, että meidän matkamme ovat paljon enemmän kuin yksinkertaisia lento+hotelli -paketteja, ja myös monet kohteemme ovat hyvin eksoottisia ja lento- ja majoituskapasiteetti niissä sangen pieni. Useilla matkoillamme matkaohjelmiin sisältyy esimerkiksi erilaisia lupia tai maan sisäisiä lentoja, joita on saatavilla hyvin rajoitettu määrä, eikä niitä ole mahdollista varata odottamaan, vaan ne lunastetaan sitä mukaa kun ryhmiin tulee varauksia.

Aikainen varaaja voi myös saada hyötyä matkansa hinnassa, sillä matkojen hinnat saattavat nousta uusien varauksien osalta sitä mukaa kun lento- ja muut palveluhinnat nousevat. Meillä valitettavasti on harvemmin tarjolla edullisia äkkilähtöjä. Sen sijaan ryhmämatkamme sulkeutuvat myynnistä yleensä aivan viimeistään kuukautta ennen lähtöä. Useimmiten lentoyhtiöt itse asiassa haluavat matkanjärjestäjien sitoutuvan rahallisesti ryhmälentopaikkoihin jo viimeistään 3-2kk ennen lähtöä, jonka jälkeen hinnat nousevat.

Myös kansainväliset juhlapyhät, tapahtumat ja matkailusesongit vaikuttavat matkojen saatavuuteen ja hintaan. Käytännössä kaikkiin matkakohteisiimme saapuu matkailijoita ympäri maailmaa, ei vain Suomesta tai Euroopasta. Esimerkiksi Joulun ja Uudenvuoden aika sekä elokuu ovat kansainvälisen matkailun huippusesonkia, jolloin paikat myydään lähes kaikkialla maailmalla täyteen jo hyvissä ajoin, käytännössä usein jo vajaata vuotta ennen matka-ajankohtaa. Ei kannatakaan aloittaa joulun ajan matkasuunnitelmien miettimistä vasta syksyllä.

 

Voinko lähteä ryhmämatkalle yksin?

Totta kai voit – suuri osa ryhmistämme koostuu yksinmatkustavista ihmisistä. Halutessasi voit varata matkalle lisämaksullisen yhden hengen huoneen, tai vaihtoehtoisesti jakaa huoneen mahdollisen toisen yksin matkustavan, samaa sukupuolta edustavan matkaajan kanssa.

Jos teet matkavarauksen yhdelle hengelle ilman yhden hengen huonetta, matkustat automaattisesti ns. nais- tai miespaikalla, eli jaetussa huoneessa. Huomioithan kuitenkin, että jaamme mies- ja naispaikat ryhmissä ilmoittautumisjärjestyksessä, emmekä voi taata huonetoverin löytymistä. Jos toista mies- tai naispaikkalaista ei löydy, sinulle varataan matkalle lisämaksullinen yhden hengen huone. Parhaiten varmistat huonetoverin löytymisen varaamalla oman matkasi hyvissä ajoin.

 

Mistä löydän lentoaikataulut matkalle? Koska saan lentoliput? 

Matkoillemme lennetään Helsinki-Vantaan kentältä luotettavien lentoyhtiöiden reittilennoilla. Pyrimme aina käyttämään mahdollisimman suoria lentoja ja järkeviä lentoyhteyksiä, ottaen kuitenkin huomioon myös sen, että lentoja myös perutaan varsinkin Euroopan ulkopuolella hyvin yleisesti. Emme julkaise lentoaikatauluja kotisivuillamme matkaohjelmien yhteydessä, sillä lentoyhtiöillä on oikeus muuttaa aikataulujaan, ja ne myös käyttävät tätä oikeutta säännöllisesti. Lentoaikataulut matkalla voivat joskus muuttua myös ryhmän koon ja saapuneiden varausten myöhäisen ajankohdan vuoksi. Mikäli jonkin tietyn matkamme lentoaikataulut mietityttävät, voit kysyä niitä toimistoltamme: info@mandalatravel.fi. Huomioithan kuitenkin, että vastauksena saamasi lentoaikataulu on alustava ja vahvistuu käytännössä siinä vaiheessa, kun lentoliput julkaistaan. Emme suosittele hankkimaan liityntälentoja tms. ennen kuin olet saanut lentolippusi matkalle.

Lentoliput lähetämme asiakkaillemme heti, kun lentoyhtiö on julkaissut liput ja ne on maksettu. Ryhmälentojen osalta tämä tapahtuu usein melko lähellä matka-ajankohtaa (yleensä n. 14-7 vrk ennen lähtöä). Niillä matkoilla, joilla emme voi käyttää ryhmälentoja, lentoliput julkaistaan ja lähetetään asiakkaille heti kun lennot on maksettu. Osalla matkoistamme ohjelmaan saattaa kuulua myös maan sisäisiä lentoja paikallisilla lentoyhtiöillä, jotka tilataan paikan päältä kohdemaasta. Liput näille lennoille saatte matkan aikana matkanjohtajaltanne tai paikallisoppaaltanne.

 

Voinko osallistua ryhmämatkalle ilman lentoja kohdemaahan?

Kyllä voit. Tällöin matkasi alkaa sinä päivänä, kun ryhmä saapuu kohdemaahan ja päättyy kun muu ryhmä lähtee kotimatkalle. Pyydä matkapaketin hinta ilman lentoja toimistoltamme: info@mandalatravel.fi

Jos haluat viettää enemmän aikaa kohdemaassa ryhmämatkan jälkeen, voit myös halutessasi pyytää meiltä lisähinnan matkalle myöhemmillä paluulennoilla ja/tai räätälöidyllä lisäohjelmalla ryhmämatkan jälkeen. Lentoyhtiöt laskuttavat muutoksista ryhmälentoihin, mutta lisämaksu on yleensä sitä pienempi, mitä aiemmin muutos tehdään.

 

Matkakumppanini on ulkomaalainen - miten tämä vaikuttaa? 

Ei välttämättä mitenkään, mutta esimerkiksi maahantulo- ja viisumisäännöt voivat olla hänelle erilaiset kuin Suomen kansalaisille, joita on valtaosa asiakkaistamme. Sinun kannattaakin ilmoittaa jo matkavarausta tehdessäsi, mikäli sinulla tai matkakumppanillasi on jonkin muun maan kuin Suomen passi.

 

Voiko myös räätälöidylle matkalle lähteä yksin? 

Usein voi, mutta osassa matkoistamme ja matkakohteistamme minimilähtijämäärä on kaksi. Huomaathan kuitenkin, että yksityinen matkapaketti yhdelle henkilölle on myös aina hinnaltaan huomattavasti kalliimpi per henkilö kuin ryhmämatka tai räätälöity matkaohjelma kahdelle tai useammalle lähtijälle. Räätälöityjen matkapakettien hinnat kotisivuillamme on listattu alkaen kahden henkilön ryhmässä, eli mikäli haluat varata räätälöidyn matkapaketin yhdelle, ota yhteyttä suoraan toimistollemme: info@mandalatravel.fi niin tarkistamme yhden hengen matkan mahdollisuudet ja hinnan sinulle.

Lue myös: Kysymyksiä ja vastauksia räätälöidyistä matkoista blogissamme

 

Onnistuvatko erikoisruokavaliot matkoilla? 

Kyllä, kun ilmoitat niistä meille hyvissä ajoin. Voit kirjoittaa ruokavalio- ja allergiatiedot matkavarauksesi lisätietoihin ("muut huomiot") jo matkaa varatessasi. Me ilmoitamme ruokavaliosi puolestasi lentoyhtiöille ja hotelleille. Huomioithan kuitenkin, että lentoyhtiöillä on tarjonnassaan vain rajattu määrä erilaisia ateriavaihtoehtoja, ja joillakin lennoilla (esim. Finnairin lennot Euroopan kohteisiin) ei ruokatarjoilu kuulu enää lainkaan lentolippujen hintaan.

Kasvisruokavalio on monin paikoin maailmaa, esimerkiksi eri puolilla Aasiaa erittäin yleinen, ja kasvisvaihtoehtoja runsaasti tarjolla. Matkustaessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että suuressa osassa maailmaa Länsimaiden ulkopuolella ruoka-allergiat ja keliakian kaltaiset sairaudet sen sijaan eivät ole yleisesti tuttuja eikä niihin välttämättä osata suhtautua ravintoloissa riittävällä vakavuudella. Esimerkiksi keliaakikoiden kannattaakin tehdä vaikkapa Googlen käännösohjelmalla mukaan matkalleen lappunen paikallisella kielellä, jossa selitetään mitä ruoka-aineita et voi syödä. Tätä voit sitten kätevästi näyttää paikallisissa ravintoloissa asioidessasi.

 

Mihin tarvitsette passitietoja? 

Osassa matkoistamme tarvitsemme matkustajien passitiedot esimerkiksi lentojen, majoitusten, vaellus-, vierailu- tai jäljityslupien tai viisumien varaamista varten. Tämä ei ole mitenkään outoa tai poikkeuksellista: Majoitusliikkeet Suomessakin rekisteröivät ja lentoyhtiöt keräävät passitietosi matkustaessasi. Voit toimittaa passitiedot meille helpoiten lähettämällä meille kuvan tai kopion passisi henkilötietosivusta sähköisenä versiona. Liitteet voi lähettää halutessaan salatulla sähköpostiyhteydellä, jota käytämme myös itse lähettäessämme passitietoja ulkomaille. Noudatamme kaikkia tietoja käsitellessämme EU:n tietoturva-asetusta. Emme myöskään säilytä asiakkaidemme passitietoja matkojen jälkeen.

Erilaisia passitiedoilla vahvistettavia henkilökohtaisia lupia tarvitaan esimerkiksi:

 

Mistä tiedän, millainen vakuutus tai mitä rokotteita matkalle tarvitaan? 

Matkavakuutus on tärkeä osa turvallista matkailua. Esimerkiksi sairastapauksen sattuessa kulut sairaalahoidosta voivat ilman vakuutusta nousta EU-alueen ulkopuolelle matkustettaessa hyvin korkeiksi. Osassa matkaohjelmistamme myös tarvitaan normaaleista vakuutusehdoista poikkeava vakuutus, kun esimerkiksi vaelletaan tai kiipeillään korkealla vuoristossa. Kun liikutaan alueilla, jossa terveydenhuollon palvelut ovat vaatimattomia ja suuremmat ja erikoistuneemmat sairaalat kaukana, kuten esimerkiksi Galapagossaarilla, vakuutuksen on hyvä kattaa myös mahdolliset evakuointikulut. Suosittelemme aina matkavakuutusta, jossa on peruutusturva. Kerromme kullekin matkalle soveltuvaan matkavakuutukseen tarvittavista asioista matkaohjelmissamme kotisivuillamme, sekä muistutamme matkalaisia vielä asiasta 1kk ennen lähtöä lähetettävässä infopaketissamme.

Matkaan kannattaa valmistautua myös pitämällä huolta siitä, että omat perusrokotukset ovat ajan tasalla. Covid19 -rokotustodistuskin on hyvä olla mukana matkassa, ja pienessä osassa maailman valtioista sellainen myös vaaditaan edelleen maahan pääsyyn. Osassa matkakohteistamme saatat tarvita myös rokotteen tai lääkityksen eksoottisempien sairauksien varalta. Esimerkiksi todistus keltakuumerokotuksesta on maahanpääsyn edellytys eräissä valtioissa, kuten esimerkiksi Itä-Afrikan Tansania ja Uganda.

Ohjeistamme asiakkaitamme näistä asioista kotisivuillamme matkaohjelmien ja kohdemaiden sivujen yhteydessä sekä 1kk ennen lähtöä lähetettävissä infopaketeissamme. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että emme ole terveydenhuollon ammattilaisia, eli emme periaatteessa voi neuvoa asiakkaitamme lääketieteellisissä asioissa. Siksi seuraamme THL:n ohjeistuksia matkakohteidemme suhteen ja kehotamme myös asiakkaitamme seuraamaan niitä. THL:n matkailijan terveysoppaasta löydät mm. maakohtaiset rokotussuositukset tai -vaatimukset ja hyödyllisiä ohjeita matkailuun liittyvien terveysriskien ehkäisyyn. Rokote.fi -sivustolta löydät helposti tietoa matkailijalle hyödyllisistä rokotteista.

 

Voinko ostaa kauttanne pelkät lentoliput? 

Emme valitettavasti myy pelkkiä lentolippuja, elleivät kyseessä ole ryhmälennot (lentoyhtiöstä riippuen yleensä alkaen 10 henkilön ryhmille). Voit pyytää meiltä tarjouksen ryhmälennoista, joissa ehdot matkustajatietojen ja maksun suhteen ovat yksittäisiä lentopaikkoja joustavammat. Yksittäiset lentoliput saat käytännössä aina hankittua edullisimmin itse joko erilaisilta varaussivustoilta tai suoraan lentoyhtiön kotisivuilta.

 

Mistä tiedän, toteutuuko myynnissä oleva ryhmämatka?

Ryhmämatkoillamme on aina minimi- ja maksimilähtijämäärä, joka on mainittu matkan esittelysivulla. Minimikoko on yleensä 10 ja maksimimäärä 20 henkilöä. Järjestämme osan matkoista myös ilmoitettua pienemmällä ryhmäkoolla: Pyrimme nimittäin aina toteuttamaan kaikki suunnitellut matkat, mikäli niiden toteuttaminen ei tuota meille tappiota. Mikäli ryhmämatka ei ryhmäkoon puolesta toteutuisi, on useimmille matkoillemme joka tapauksessa mahdollista lähteä räätälöitynä versiona, eli samalla matkaohjelmalla ja omassa ryhmässä, mutta englanninkielisellä opastuksella.

Tiedät, että varaamasi ryhmämatka on toteutumassa, kun saat meiltä loppulaskun matkan hinnasta tai erillisen laskun matkan luvista tai lennoista. Jos et ole vielä varannut matkaa, voit myös seurata matkojen esittelysivuja kotisivuillamme, jossa pyrimme ilmoittamaan tapauskohtaisesti, kun matkan ryhmäkoko alkaa olla täyttymässä. Toki voit myös kysellä ryhmien tilanteesta toimistoltamme, mutta tästä emme useinkaan voi antaa kovin varmaa tietoa, sillä matkoja varataan ja varauksia myös syystä tai toisesta perutaan tasaiseen tahtiin.

Ryhmämatkojen toteutumista edistät myös omalta osaltasi siten, että varaat itse matkasi hyvissä ajoin etkä jää odottamaan ryhmien täyttymistä tai sulkeutumista myynnistä. Muistathan myös, että suurin osa matkoistamme sulkeutuu myynnistä joka tapauksessa hyvissä ajoin, aivan viimeistään 1kk ennen lähtöä ja usein myös reilusti tätä aiemmin, eli mikäli matkalle mukaan lähteminen kiinnostaa, oman varauksen tekemistä ei kannata jäädä odottelemaan!

 

Jäikö vielä jokin mietityttämään?

Löydät kattavan paketin tietoa matkoistamme ja niiden sisällöstä kotisivuiltamme, mm. osioista Yleistä matkoista sekä Ennen matkaa ja matkalla huomioitavaa. Voit myös aina lähettää meille sähköpostia (info@mandalatravel.fi) tai soittaa meille toimistoaikoina (ma-pe klo 09-17).

Surin4

Takaisin

Chat on WhatsApp